Kotieläintilat voivat hyötyä taloudellisesti koukkulavakonttien käytöstä – näin konttilogistiikka on järjestetty saarijärveläisellä tilalla
Kotieläintilan rehu- ja lantalogistiikka on mahdollista järjestää monella tavalla. Valinta riippuu esimerkiksi peltojen etäisyydestä, siirrettävästä rehumäärästä, omasta ja saatavasta kalustosta ja kuljettajien määrästä.
Kuvassa nostetaan koukkulava-alustalla konttia varastoalueelta. Kontin kanssa siirrytään seuraavana ajosilppurin torven alle. Kuva: Seppo PenttiPerinteinen tapa tehostaa pitkän matkan kuljetusta rehusiirrossa on kasvattaa perävaunujen kokoa ja tiivistää rehua, jolloin hyötykuorma kasvaa. Tällöin kerralla saadaan kuljetettua enemmän tavaraa yhdellä ajokerralla. Traktorin on vastattava perävaunun massaa, jotta vaunu liikkuu pellolla ja sitä voidaan turvallisesti kuljettaa tiellä.
Jos hieman vierastetaan isoja traktoreita, kun niille ei muuta käyttöä helposti löydy, niin vaihtoehtona on pienemmät perävaunut ja pienempi traktorikalusto. Yksi etu on tällöin pienemmät akselimassat pellolla. Kuljetusmatkan pidetessä kuitenkin pienten perävaunujen kanssa työsaavutus heikkenee.
Konttilogistiikan perusteet
Traktori ei ole parhaimmillaan tieajossa, etenkään pitkällä matkalla. Paljon traktoreilla toki kuljetetaan tavaraa tiellä. Siirtonopeudet ovat kuitenkin alhaisemmat kuin kuorma-autokalustolla.
Käytetty kuorma-autokalusto on huomattavasti edullisempaa hankkia kuin vastaavan siirtokapasiteetilla varustettu traktorikalusto. Voimansiirto ja rengastus kuorma-autossa on suunniteltu kovalla pinnalla nopeampaan ajoon kuin traktorissa. Traktorin pellolla toimivat renkaat eivät ole parhaat ja edullisimmat kuluttavaan tieajoon lämpöisellä asfalttipinnalla.
Harjoittelut takana, lisää kokemusta
Saarijärvellä harjoiteltiin rehun siirtoa konteilla jo viime kesänä.
”Etukäteen laskettiin paperilla, miten kustannukset kertyvät ja päätettiin kokeilla, kun koukkuauto sattui olemaan käytössä. Testimielessä menetelmää kokeiltiin viime kesänä, kun käytössä oli muutama kontti”, Heikki Hiironen muistelee. Konttilogistiikka todettiin toimivaksi, mutta ei toki ainoaksi oikeaksi vaihtoehdoksi. Konttien kanssa päästään harvoin täysin kitkattomaan logistiikkaan.
Tänä vuonna konttien määrä on tuplattu ja kontteja ajaa kaksi kuorma-autoa. Kontteja hankittiin lisää käytettynä ja uutena.
”Käytettyjä kontteja ei ole aivan valtavasti saatuvilla”, Heikki toteaa.
Käytössä pellolla on paikallisen urakoitsijan, Järvisen Kristianin traktori ja koukkualustaperävaunu, joka on silppurin torven alla kuten muutkin perävaunut. Koukkukaluston kanssa ei lähdetä tien päälle, vaan täysiä kontteja siirretään pellolta vaihtopaikalle. Täysi kontti lasketaan vaihtopaikalle tai tyhjänä olevan kuorma-auton perävaunun kiskoille. Tämän jälkeen otetaan tyhjä kontti kyytiin.
Kun konttien ovet ovat mekaaniset, vaatii niiden avaaminen ja sulkeminen purkupäässä aina ylimääräistä työtä. Siilolla tamppaava ja tasoittava henkilö voi auttaa ovien kanssa, jolloin työ käy nopeammin. Yhteistyökumppanina siirroissa on Traktoripalvelu Moisio Pylkönmäeltä.
Kuorma-auton kuljettaja käy poimimassa täyden kontin maasta ja täyttää vapautuneen paikan perävaunussa täydellä kontilla. Konttilogistiikka vie aikaa siilolla ja pellolla, mutta menetettyä aikaa saadaan kiinni tiellä. Kuorma-autolla kontteja liikkuu kerralla kaksi tai kolme ja siirtonopeus on suurempi kuin traktorilla. Polttoainetta kuorma-auto kuluttaa vähemmän siirrettyä konttia kohti laskettuna. Tärkeää on huomioida ekonomia ja paljonko työaikaa kuluu konttilogistiikkaan.
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten kuljestusketjuvertailu tehtiin!
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Kontti väliaikaiseen tarpeeseen –kontin vuokraus on vaihtoehto
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



